Land Rover – modyfikacja turbosprężarki

Modyfikacje turbosprężarek w silnikach Land Rovera

Klasyczne diesle Land Rovera nie grzeszą ani mocą, ani momentem obrotowym, zwłaszcza w zakresie dolnych obrotów, gdy turbosprężarka jeszcze nie zacznie odpowiednio zasilać silnik powietrzem. Tyczy się to zarówno silników 200/300tdi jak i nowszych konstrukcji Td5, w których efekt „turbo dziury” jest nawet bardziej widoczny.

Na szczęście wiemy jak temu zaradzić, nie rujnując przy tym budżetu domowego.

Modyfikacja turbosprężarki w silnikach 300tdi

W silniku 300tdi pracuje turbosprężarka Garret T25 w specyficznej odmianie. Z modelu T25 pochodzi wyłącznie część zimna (element odpowiadający za sprężanie powietrza), natomiast część gorąca (turbina właściwa, gdzie gazy napędzają wirnik) jest dużo mniejsza i odpowiada wielkością modelowi T20. Oznacza to niestety późne „wstawanie” turbiny, dopiero przy 1800-2000 obrotów silnika na minutę oraz niską wydajność turbosprężarki.

Jak temu zaradzić? Tradycyjnym podejściem w tuningu jest oczywiście zmiana turbosprężarki na większą, ale w przypadku silników 300tdi oraz Td5 sprawa nie jest tak prosta. W przypadku silnika 300tdi rozwiązaniem może być zastosowanie turbiny Garret gt2256v (stosowanej m.in. w silniku International HS 2,8 TGV będącym ewolują 300tdi) o zmiennej geometrii oraz kolektora z 2.8 international’a który pasuje do 300tdi. Niestety znalezienie takiej turbiny i kolektora nie jest ani proste, ani tanie. Rozwiązania są dwa, oba przystępne cenowo i co najważniejsze – dające wymierne efekty w postaci przyrostu momentu obrotowego w dolnym zakresie obrotów.

Stage 1

Pierwsze rozwiązanie, ekonomiczne, to wymiana wirnika części zimnej turbosprężarki na element z odkuwanego aluminium. Uzyskujemy większą wydajność dzięki innemu kształtowi łopatek oraz szybsze wkręcanie się turbiny dzięki o wiele niższej od fabrycznego odlewu masie. Dzięki tej relatywnie prostej przeróbce, uzyskujemy wzbudzanie turbiny przy prędkościach obrotowych porównywalnych z turbinami VNT, czyli o zmiennej geometrii, oraz zwiększoną wydajność turbosprężarki dzięki nowocześniejszemu wirnikowi.
Oczywiście nie modyfikujemy w ten sposób turbosprężarek nie poddanych odbudowie i wzmocnieniu. Zużyte elementy wymieniamy na nowe, a łożyska i uszczelniacze wymieniamy na elementy odpowiednio mocniejsze, które dadzą sobie radę z większymi obciążeniami i dysproporcjami sił działających na poszczególne części tak przebudowanej turbosprężarki.
Modyfikację taką można wykonać w każdej turbosprężarce, w silnikach diesla jak i benzynowych, poprzez precyzyjne dobranie wirnika części zimnej i odpowiednią obróbkę obudowy.

Land Rover 300 tdi turbo tuning przed/po

Stage 2

Wydajniejszym, ale i droższym rozwiązaniem jest wybór turbosprężarki o pożądanych parametrach (wydajność, zmienna geometria) ale zarazem dostępnej szeroko na rynku i dostosowanie jej do silnika naszego Land Rovera. Taką sprężarką jest np. popularny Garret GT2056V.

Jej zastosowanie np. w 300tdi wiąże się z następującymi modyfikacjami:

  • budowa kolektora wydechowego
  • zastosowanie nowej turbiny
  • modyfikacje dolotu przed i za turbosprężarką
  • modyfikacja zasilania turbosprężarki w olej
  • Manual Boost Controler w celu szybkiej i prostej regulacji ciśnienia doładowania
  • przeróbka sterowania z podciśnieniowego na nadciśnieniowe
  • budowa nowego pierwszego odcinka układu wydechowego

Czas wykonania to 4 dni robocze. A efekty? Przy 1500 obrotów mamy dostępne już 200Nm momentu obrotowego. Warto nadmienić, że taki moment seryjna konstrukcja uzyskuje dopiero przy 2400 obrotach!
Wykres mówi sam za siebie

Land Rover 300 Tdi Turbo tuning

Modyfikacja turbosprężarki w silnikach Td5

W td5 montaż turbosprężarki ze zmienną geometrią jest dużo prostszy, gdyż fabryczna turbosprężarka występująca w td5 to gt2052s z typowym zaworem weastgate. By zamontować turbosprężarkę o zmiennej geometrii czyli gt2052v trzeba przerobić sterowanie podciśnieniowe i układ wydechowy za turbosprężarką. Zasilanie w olej, podłączenia do kolektora wydechowego jak i sama część zimna jest identyczna.