Hydrauliczne układy kierownicze – Hydro Assist

Hydrauliczne układy kierownicze

Tradycyjne układy kierownicze oparte zwykle o przekładnię zębatą lub ślimakową i system drążków kierowniczych, choć są rozwiązaniami typowymi, mają szereg wad w zastosowaniach dla profesjonalnego off-roadu przeprawowego. Główne problemy to zwykle duże przełożenie (oznaczające dużą liczbę obrotów kierownicy między skrajnymi pozycjami) oraz siła jaką trzeba włożyć w operowanie układem kierowniczym. Stwarza to spore problemy podczas jazdy off-road, gdy opór dużych kół, często w zanurzonych w błocie, jest bardzo poważny. Rozwiązaniem na te bolączki jest hydrostatyczny system kierowania „Full Hydro”.

Sercem układu jest hydrostatyczny zawór skrętu, zwany potocznie „orbitrolem”, do którego podłączona jest kolumna kierownicza. Dzięki temu zaworowi ciśnienie tłoczy odpowiednią ilość oleju z pompy do elementu wykonawczego – dwustronnego, symetrycznego siłownika hydraulicznego, który to połączony jest z kołami za pośrednictwem krótkich drążków kierowniczych.

Możliwe jest stosowanie orbitroli uniwersalnych, lecz najlepsze efekty daje zastosowanie elementu dedykowanego, opracowanego przez nas dzięki nabytemu doświadczeniu i próbom. Nasz orbitrol jest wykonywany pod konkretny pojazd, posiada też funkcję „land reaction”, która eliminuje podstawową wadę układów hydraulicznych – brak poczucia sił zewnętrznych działających na koło. A wiadomo, że doświadczony kierowca czuje auto w terenie wszystkimi zmysłami. Przy odpowiedniej konfiguracji kąta pochylenia zwrotnicy jesteśmy w stanie uzyskać nawet efekt „return to center”, czyli powrotu kierownicy do jazdy na wprost po skręcie. Przydatne jest to zwłaszcza podczas rajdów z szybkimi i krętymi odcinkami specjalnymi.

Co uzyskujemy dzięki hydraulicznemu układowi kierowniczemu?

Siłę – dzięki właściwemu dobraniu układu orbitrol – siłownik wykonawczy i regulacji ciśnienia pompy, można uzyskać odpowiednią siłę układu kierowniczego do praktycznie każdego rozmiaru opon. Daje to swobodnego operowania kołami w głębokich koleinach, przy mocnym dociśnięciu kół do gruntu podczas pracy z wyciągarką, itd.
Dowolność montażu – brak mechanicznego (za pomocą drążków) połączenia z mostem napędowym umożliwia dowolne rozplanowanie układu. Przykładowo orbitrol może być zamontowany na końcu lub na samym początku kolumny kierowniczej. Sam siłownik mocowany jest do mostu, więc inne elementy zawieszenia (takie jak panhard lub mocowania wahaczy) nie mają żadnego wpływu na jego pracę.

 

Kontrolę – regulując rozmiar siłownika lub wydajność orbitrola, można dobrać odpowiednią precyzję układu kierowniczego. Zależnie od typu imprezy w której bierzemy udział, możemy uzyskać 4-5 pełnych obrotów kierownicy między skrajnymi pozycjami lub też zminimalizować ilość obrotów do dwóch w przypadku rajdów szybkościowych.
Niską wagę – układ hydrauliczny jest dużo lżejszy niż system tradycyjny, co ma zauważalne znaczenie przy planowaniu balansu, zwłaszcza w przedniej części samochodu.
Ochronę przez przeciążeniem – orbitrol posiada wbudowane tzw. zawory szokowe, które otwierają układ ciśnieniowy w przypadku gwałtownego uderzenia w przeszkodę. Uwolnione ciśnienie przejmuje dużą część powstałych sił, dzięki czemu straty w układzie kierowniczym są minimalizowane w porównaniu do tradycyjnego układu.